Friday 11 January 2013

Dia di Samttar :)

Assalamualaikum

hikhik i'm home. ade banyak sangat perkara nak share kan sesame. banyak. banyak sangat. tolong faham. angguk lah cepat. tanda kamu faham. ya begitu. terima kasih.


Nurul pelajar stam di bumi samttar
Nurul pelajar asrama
Nurul pelajar tersopan
Nurul pelajar paling femes
 Nurul tak suka masuk troli angkat sendiri
sekian

you know what kemudahan asrama di samttar tidaklah berada di zon selesa seperti di samten. blok asrama hanya satu bangunan. satu tingkat sahaja. accurate that student dia ade lah dalam hundred something. jemaah pun ade lah dalam 3 ke 4 row. kolah hanya satu. temboknya sangat tinggi. hampir 3m lagi sampai ke bahu Nurul. peraturannya sangat double wow. sampai visi dalam dorm "lagi ketat lagi bagus" 

well hello standard asrama lah disiplin ketat ketat kan

tapi yang buruk yang koyak rabak yang tak comel kat sane tuh simpan dalam dalam namok bisik kat orang kan. takut saat kematian kita nanti Allah dedah maruah kita. nauzubillah. mintak ampun ya Allah.

mainpostisabouttheketuaspuri

ketua aspuri samttar ni twins taw. sorang jadi ketua aspuri. and another one jadi exco musollah. both cute cantek comel triple C laah wehh. sekali pandang subhanallah cantiknya ciptaanMu.

guyyys itu baru pandang belum dengar mereka berhujah lagi taww

okay rutin surau kat sane kan sebelum maghrib bace quran. solat jemaah. wirid. solat sunat. tazkirah. yaa nampak biasa. samten pun ade sambbst pun ade and most sekolah agama ada kan. tapi pengisian rohani yang ada di samttar ni luar biasa hebatnya.

hari pertama Nurul di sana ketua aspuri memberi tazkirah. sebelum tuh majlis dihandle oleh exco musollah. katanya ade penceramah yang dijemput dari cairo. masing masing tertanya tanya siapakah. ternyata ketua aspuri. besoknya penceramah dari morocco. ternyata budak form 3.nampak simple. tapi boleh menghidupkan suasana. bijak mindanya.

saat pendakwah samttar di depan semua fokus padanya. duduk rapat rapat seolah olah masing masing dahagakan ilmu. tidak mendengar satu suara pun yang bercakap di belakang pabila pendakwah berhujah. semua hormat antara satu sama lain. semua respons dengan suasana itu. saya tabik. tak hairan bila senior samten yang amek stam di samttar akui mereka lebih sayangkan sahabat sahabat di samttar berbanding samten. mereka di samttar lebih mengutamakan ukhuah berbanding peraturan tapi dalam masa yg sama mereka tidak melanggar peraturan.      

mostly senior samten


" Ya allah ya tuhanku,aku mohon padaMu apa yang pendakwah di hadapan ni hujahkan akan terkena keatasku supaya aku sedar Ya allah "

mari kita ucapkan doa ini sebelum para pendakwah berdakwah. tujuannya biarlah kita sentap dengan hujah hujah yang nak disampaikan itu. bila dah sentap hati mula nak berubah akhlak pun mula nak comel comel kan.

ketuaAspuri tekankan pasal sahabat dan redha Allah yang kita cari. dia hebat subahanallah. dia cakap dengan hujah hujah yang mantap. isi yang kuat. meyakinkan. ilmunya masuk sampai ke qalbu. bukan Nurul je rasa centuh tapi gengg Nurul pun. izzah siti bella husna pun akui perkara yang sama.

dia banyak pengalaman. dia cerita camne dia kene dakwah pada orang muslim dan non-muslim kat satu kem tuh. camne dia hadapi situasi itu. dan dia ada fesbuk khas untuk dia dan ustaz ustazah dia. dia selalu pesan apa yang kita bace, apa ilmu yang kita dapat jangan terus amek bulat bulat. bincang dulu topik tuh dengan yang lebih pakar. supaya lebih faham.dan tidak menyebarkan perkara yang salah.

dia manusia biasa. sama seperti kita. dia punya salah. tapi dia tak malu untuk meminta maaf di khalayak. banyaknya pemimpin sekarang berada dia atas dan ego. bila buat salah tak mengaku dan tak bijak dalam menutupi kesalahannya. tapi dia lain. dia akui kesalahan yang dia lakukan di dewan makan. katanya dia tak sedap hati. bersungguh sungguh dia mohon maaf di khalayak. tapi Nurul tak rasa kesalahan tuh besar pun. 


tahun ni banyak perubahan yang dilakukan di asrama samttar. tapi dia selalu berpesan. kita tak perlu merungut itu ini. kita tinggalkan keburukan dan fikirkan kebaikan. misalnya wajib tutup lampu jam 11 setengah malam. maknanya kene tidur. jangan fikir kita tak boleh stay up bagai tuh. stay up boleh bangun pukul 4 pagi and settle down the work and tahajud. katanya fikirlah kebaikan dimana kalau kita tidur dengan lampu tertutup dapat menjaga dan merawat sel kulit muka kita dari terbakar dek kerana sinaran lampu yang memancar silau.

serius banyak lagi ilmu yang dia dan student asrama lain kongsikan. Insyaallah ade mase Nurul post lagi yea. amek yang keruh buang yang jernih. tenung tenungkan semula, muhasabah banyak banyak dan mari beramal sama sama :))

Gotta go and Assalamualaikum :)


No comments:

Post a Comment