Saturday 8 March 2014

Ujibakat Pengacara Hijrah

bermula di sini. aku mendapat wasep dari seorang senior. 

"ayuni ayuni, 8 mac ni ada ujibakat utk pengacara tv hijrah, pegilah ye I know you can. lagipun dah berpengalaman kan. so mudahlah urusannya"

masa dia wasep tu 2 minggu sebelum 8 mac. aku pun macam nak pergi kan sebab ada senior support.

seminggu sebelum tu dapat wasep dari member stam pulak

"ayuni, hijrah ada buat ujibakat utk jd pengacara, pegilah weh, berpengetahuan luas dlm agama ni lebih didahulukan. Just go"

dan sebab ada yang support esp my mum yang tak henti henti bagi kuliah mase bekpes so kehendak nak pegi tu tinggi. jadi aku pergilah.

alhamdulillah sebelum pukul 9 aku pegilah. konon paling awal sekali aku dtg haha tu pun dah penuh kompleks penyiaran digital hijrah tu. aku pun jalan pimpin tangan dengan ibu melangkah masuk. tiba ada seorang abang menyapa "dik, audition ye ? nah borang" jujur cakap aku rasa aku paling muda kat situ. sebabnya semua datang dengan member. aku je dtg bawak parents. nampak kan comel kat situ. ok dorang kalau tak bawak membe pun kat sebelah dorang mesti ada husband atau baby. how sweet the family kan :)

ala ala ginilah
 "go syang abang dgn baby support dari belakang tepi kiri kanan atas depan"
haha bahagia gila isteri dia tu dapat suami cool

okay nak cakap ramai gilaaaaaaa dtg audition. sempatlah aku sembang ad yg dari johor. ok penuh. crowded. semua org stok shawl pastu tinggi melampai cecantik. yang penting perempuan lebih ramai dari laki. sebab hari wanita mungkin haha

pastu aku tunggu turn kat luar dengan kakak and my bos dari amone media. pastu nama aku kene panggil. sejuk bilik dia weh. tapi aku cuba tenang. replesh kata kata prof muhaya untuk tenangkan diri. selawat. alamnasyrah. tulah amalan yg aku buat tiap kali nak bertanding.

dan inilah pengalaman mahal dia.

aku masuk pejabat hijrah tu. memang woww. nampak suasana on air dia. crew crew dia. woki toki dia. camera sana sini. pastu aku duk diam sebelum tunggu turn utk masuk ke bilik ujibakat pulak. bilik dia ada 3 dan aku dpt bilik 2.

sebelum aku tu ada sister. dia punya dressup dah meyakinkan dah. nampak profesional. tp masa sebelum msuk tu dia tak sudah sudah ckp neves neves. weh aku dlm hati cepat cepat cegah "lek ayuni kau jgn tpngruh dgn dia. kau boleh boleh punya" nampak kan apa yang aku belajar dari prof muhaya tu haha

so aku rasa biasa je masatu. neves tu takdelah sgt. aku buat sempoi je. bila dah turn aku, aku masuk bagi salam. semua crew pandang. bilik 2 ni mmng pling byk crew dia. seingat aku penerbit sorang ade 2 kakak kat sofa ada 3 org kat camera pastu ada wartawan pastu ada lagi yg mcm tukang tukang tanya ni. tak sempat ah aku nak kira brp org sorry eh haha

pastu dia ckp ok ayuni pndg camera pgng mic then kenalkan diri awk dan background awk. aku senyum dulu pastu baru aku mula bicara. alhamdulillah baik. then penerbit tu ckp ok andai kata awak jd pngacara assalamualaikum ada sorg panel dan topik dia hayati sirah rasulullah. cane awak nak mulakan ?

ok aku pun tunjuk belang haha pastu dia baca resume aku yg ada hosting utk hikmah tv kan terus dia suh aku buat cane aku host dulu. aku pun buatlah haha aku enjoy gilaa dalam tu sebab semua org bercakap dgn aku. tanya aku macam macam.

pastu abang tu ckp cmni " ayuni, kamu bagus lah" aku senyum lah pastu dia ckp lagi " eh abg tak memain tau. betul ni kamu bagus. kamu boleh develope kan lagi bakat kamu ni" pastu aku ckplh in sya allah. pastu penerbit pun komen jugak dah molek cuma kalau lagi sempoi lagi molek kan. pastu aku dibri peluang utk buat sempoi sempoi. rasa berharga sangat duk dlm tu lelama.

abg td tu tanya lagi
"awak ni muda lagi, kalau diserap masuk nanti syglah awak tanak smbg belajar ke ?"

aku pun jawab naak. dia tanya kat mana aku jawab kat mesir dia tanya nak amek course ape kat univ mana ap semua. ok aku sembang dua je dgn dia yg lain dengar kitorang sembng haha

pastu tiba ada artis masuk bilik aku tu. aku dgn selambanya cakap nak salam kak pastu aku salamlah dia dgn gegirl yg lain dlm tu. and sure aku ckp thanks kat drang :D

happy sangat duk dlm tu. rasa mcm sembng sembng biasa je. tulah pengalaman mahal aku. abah ckp "hebat kak ngah umur 19 tahun dah macam macam kerja dia cuba"

alhamdulillah

semua ni milik Dia. siapalah aku tanpa Dia. sepilah aku tnpNya.

keep du'a for me

pada aku rezeki ada kat memana. ada rezeki kat situ in sya allah dapat. 
samalah jugak dgn jodoh kan :)



1 comment: