Wednesday 29 May 2013

30.05.13.

lemah ? tak terasa kehangatan untuk belajar ? 

pejam mata elok elok tarik nafas dalam dalam slow slow lepaskan pelan pelan dan ucapkan allahuakbar  ! ulang selagi mampu. jom pack barang. buat checklist. mark yang done. sure that barang penting tak tertingal. dokumen dokumen. maklumat maklumat.

besok daftar pakai uniform kemas kemas cantik cantik hensem hensem macho macho. amek keberkatan pagi hari mandi dengan niat untuk sihat tubuh badan dan diberi kekuatan. naty boleh cepat cepat main bola main takraw main skipping main teng teng main main. dah ada kat tempat orang mama papa takde dah nak jaga makan minum pakai semua. kenelah pandai survive. ambil makanan yang berkhasiat. cukup kalori yang stabil minda emosi rohani fizikal mental dan jiwa.

adat juniorlah orientasi dah sebati. join the agenda nicely. mula mula takyah tunjuk belang dulu. tengok suasana persekitaran dan orang orangnya gimana. cuba sesuaikan diri. cari kawan baik baik jangan silap langkah. fikir masa depan and tujuan kesana. ingat mak ayah. ingat yang tersayang. jangan hampakan mereka. kecewakan mereka. go strong ! be tough !

dah masuk kelas nanti jaga hati jaga mata. berkenal kenallah dengan kawan baru. lecturer baru. meja dan kerusi baru. tetapkan niat dalam kelas tu. pandang luar tingkap kejap. lihat awaan, waah indahnya ciptaan tuhan. ingatlah yang tuhan sentiasa ada dengan kita walau orang yang kita kasih jauh dimata. tak perlu tangisi. ni pengorbanan untuk mak ayah kita. masa depan kita. 

kak long, amekkan tisu tsk tsk

kat mana kita berdiri tanah arab sekalipun. gejala sosial tak lari di mata. tapi persekitaran sangat membantu. juga teman teman disekeliling. faham kan ? petang petang keluar amek oksigen. jaga mata. sebab zina tu bermula dari mata. biasakan mata lihat yang hijau hijau tenang tenang. bila rasa ketenangan tu percayalah orang yang jauh turut merasa perkara yang sama. 

saat kita jatuh tanpa sokongan dari yang dekat. ringankan tubuh untuk berwudhu' quran dibaca dengan alunan yang ikut sifat dan makhrajnya. mohon pertolongan yang esa. yang maha kuasa. yang mengetahui segalanya. hiduplah dengan jadual yang sempurna. konsisten denganNya. 


No comments:

Post a Comment