Monday 11 February 2013

Pmg Diaries :)

Assalamualaikum :)


so this is my group which is name al-azhar

mula mula jumpa tuh ada yang pendiam malu malu and ada yang cool sempoi sempoi.tapi bila dah lali duduk dalam group semua lepak lepak.

mari Nurul introduce mereka.start dari gegurl hujung sebelah kanan ye.
sabrina.syafiqah.nana.nurul.kak khaulah.syida.nadiah.ana.pazilah
hakim.azmi.luqman.

dah kenal kan ? so group ni paling sempoi paling cooperate.k fine tak nak caye sudah haha


banyak benda yang kami belajar dari program ni. and so many experience we got in UPM. so,Nurul dapat merasai alam kampus. pergi kolej seawal pagi dan balik bilik malam hari. kakak fesi cakap nanti nak gerak dari kolej ke bilik jauh. jadinya prepare dari awal segala barang and buku untuk masuk ke kelas. and gap antara kelas bolehlah lepak library.


bila dah masuk University there are many clubs and organisation. so kene bijak memilih. have to wise find friends too. Diana amir cerita kat kami pasal experience dia time mula mula masuk IPT. primary school dulu dia pakai tudung. dia senior Najwa Latif okay. sekolah situ semua perempuan and wajib menutup aurat. saat dia melangkah masuk IPT dia masuk kelab kebudayaan. dia minat gilaa gila menari. katanya tak sedap lah menari pakai tudung. dan disitulah mulanya tudung dia terbang. kawan kawan dia pulak takde pun yg mengingatkan dia pasal study. tak penah bincang pun pasal assignment and so on. yang dorang discuss kat mane show pasni. ape preparation kita ? sampailah dia terlibat dalam dunia artis.

tapi alhamdulillah, allah masih sayangkan dia. Allah selamatkan kak diana Amir. bawa ke pangkal jalan. dan sekarang dia dengan heliza helmi ada usrah sendiri.

kak diana Amir ada cerita jugak masa dia heliza yatt hamzah dengan erma pergi umrah. sayangnya allah bagi dia cuti. yang lain semua masuk masjid mengabdikan diri pada Yang Esa tapi dia stay dalam hotel dengar azan kat tv. dia sedih gila batak (duduk banting orang jawa ajar cakap batak) dia cakap kalau stakat nak dengar azan kat tv kat rumah pun boleh.

air matanya mengalir. dia kata allah tak terima taubat aku ke. dan setibanya heliza yatt hamzah erma semua balik , dorang ceritalah best kat sane semua. pastu kak diana amir menangis lagi. dan mereka pun tenangkan kak diana baik baikk.

sekarang alhamdulillah kak diana dah jadi orang yang hebat. bukan mudah nak lalui 3 fasa macam kak diana. dari yang baik ke jahil dan sekarang menjadi lebih baik.


actually banyak sangat cabaran yang ada kat IPT ni. kita akan jumpa macam macam jenis orng. jadinya luar dalam kene strong. dalam usia 18 ke 19 ke 20 tahun nilah ramai mahasiswi dirosakkan. terjebak dalam percintaan dan sanggup menggadaikan maruah demi cinta. ini bukanlah masanya untuk kita cari bakal suami mahupun isteri. masa ini sepatutnya kita grab chances to be the best and to achieve our ambition well.

tak usah dirisau siapa yang akan jadi suami kita isteri kita karna itu telah tertulis di luh mahfuz sana. kita ni yang kene perbaiki diri tmbhkn ilmu manfaatkan utk others. insyaAllah dia bagi yang terbaik.

kak khaulah pesan solat jangan tinggal. solat tiang agama. benteng kita dari terjebak ke arah kemaksiatan. kat university naty takde orang yang nak push up kita itu ini. semua terletak pada bahu sendiri. how to make a decision. how to manage time and etc

for additional, tengku asmadi ade pesan. jauh mana pun kita belajar please contact parents  untuk mendptkan restu. treat them well.


yang kahwin tu namanya kak dila. ayah dia yang buat lirik lagu PMG. kak dila ni orangnya hebat. bila berhujah melimpah limpah pengisian. rasa macam please kak jangan stop bercakap. cakaplah lagiiii pleaseee ! haa sampai centuh sekali okay.

masa mula mula dia masuk IPT dia kenal dengan suami dia ni. tapi suami dia ni pendiam kemain. kak dila lah yang macam "eh you are boy. please tunjukkan diri sebagai pemimpin" dan tiba satu hari tuh suami dia cakap boleh tak kau masakkan untuk aku ? kak dila pun cakap lah kalau kau nak aku masak datanglah rumah aku. dan suami tadi pun cakap "boleh tak kau masaakan untuk aku sebagai seorang isteri satu hari nanti ?" wauu bulan bintang albegitulah cara suaminya propose. mereka kenal lebih kurang 9 tahun. tapi dalam tempoh tu masing masing study and buat hal sendiri. dah jodoh kan ,alhamdulillah sah sudah sebagai suami isteri. baru sebulan rasanya mereka berkahwin.

so tkyah risau pasal jodoh :)

semua orang mampu menjadi mahasiswa. tapi mampukan kita menjadi mahasiswa mukmin ? yang menegakkan amar ma'aruf nahi munkar dan beriman hny padaNya.
tepuk dada tanya iman

assalamualaikum :))


No comments:

Post a Comment